Omega-3-rasvahapot ja kalanmaksaöljy 

//

Terveyskuningas

Harvojen ravintojen hyötyjä on tutkittu yhtä paljon maailmalla kuin omega 3 rasvahappojen. 

Omega-3-rasvahapot ovat tyydyttymättömiä rasvahappoja, joilla on useita positiivisia terveysvaikutuksia ihmisille. Ne vaikuttavat mm. rasva- ja sokeriaineenvaihduntaan, lihaksistoon, aivojen toimintaan ja matala-asteiseen tulehdukseen. Koska Ihmiset eivät pysty itse tuottamaan omega-3-rasvahappoja, on niitä saatava ruokavaliosta. 

Tärkeiden omega-3 rasvahappojen osuus ruokavaliosta on usein liian pieni, joten monelle omega 3 ravintolisänä on suositeltavaa. Erityisesti ikääntyneet ihmiset eivät saa tarpeeksi tärkeitä rasvahappoja ruokavaliosta. 

Mistä saa omega rasvahappoja? 

Monipuolinen ruokavalio, joka sisältää säännöllisesti rasvaista kalaa, pähkinöitä, siemeniä ja kasviöljyjä, voi tarjota riittävän määrän omega-3-rasvahappoja. Joillekin ihmisille, kuten kasvissyöjille tai niille, jotka eivät syö paljon kalaa, saattaa olla tarpeen harkita omega-3-lisäravinteiden käyttöä.

Kehosi tarvitsee omega-3 ja omega-6 rasvoja ravinnosta, sillä kehomme ei pysty niitä itse tuottamaan. Länsimaisen ruokavalion noudattajat saavat lähes aina riittävästi omega-6 rasvoja, mutta omega-3 rasvoja emme saa usein riittävästi. 

Omega 6-rasvahappojen lähteitä: 

  • Rypsi-, auringonkukka-, soijaöljy 
  • Margariinit 
  • Pähkinät ja siemenet (erityisesti saksanpähkinä, auringonkukansiemenet, chia ja pellavansiemenet)

Omega 3-rasvahappojen hyviä lähteitä ovat: 

  • Rasvainen kala (erityisesti lohi, kirjolohi ja nieriä)
  • Saksanpähkinät 
  • Pellavansiemenet, chiasiemenet
  • Kasviöljypohjaiset leipärasvat ja rypsiöljy 

Omega rasvahappoja saa erityisen hyvin rasvaisesta kalasta. Lisäksi hyviä omega rasvahapon lähteitä ovat pähkinät, siemenet ja osa kasviöljyistä. Jos syöt näitä ruokia monipuolisesti, voit saada ruokavaliosta riittävän määrän omega-3-rasvahappoja. 

Monet ihmiset, erityisesti kasvissyöjät ja vegaanit, voivat tarvita ruokavalion tueksi omega-3-lisäravinteen käyttöä riittävien rasvahappojen saamiseksi.

 

lohiateria

Miksi tarvitsemme omega rasvahappoja? 

Keho tarvitsee omega-3-rasvahappoja välttämättömien elintoimintojen ylläpitoon. 

Omega-3 rasvahapot ovat erittäin tärkeitä aivoille, sydämelle ja näkökyvylle. Ihminen tarvitsee rasvahappoja solujen rakennusaineiksi ja geenien toiminnan sääntelyyn. 

Koska ihminen ei pysty itse tuottamaan ALA-rasvahappoja, sitä on saatava ruoasta. ALA-rasvahappojen kutsutaankin välttämättömiksi rasvahapoiksi sen tärkeyden vuoksi. 

Omega terveyshyödyt 

 Omega rasvoilla on monia tunnettuja terveysvaikutuksia. Tässä listattuna tunnetuimmat terveyshyödyt:

Sydämen terveys

Omega-3-rasvahapoilla on suotuisia vaikutuksia sydämen terveyteen. Ne voivat auttaa alentamaan verenpainetta, vähentämään veren triglyseridipitoisuutta ja parantamaan verisuonten joustavuutta.

Aivojen ja silmien terveys

 DHA on tärkeä komponentti aivojen rakenteessa, ja sillä on merkitys aivojen terveydelle. Lisäksi DHA:lla on tärkeä rooli silmien verkkokalvon kehityksessä ja ylläpidossa.

Tulehdusten väheneminen 

 Omega-3-rasvahapot voivat auttaa vähentämään kehon tulehdustiloja, mikä on tärkeää monien sairauksien ehkäisemisessä.

Autoimmuunisairaudet 

Omega-3-rasvahapot voivat olla avuksi autoimmuunisairauksissa, kuten nivelreumassa ja tulehduksellisissa suolistosairauksissa.

Raskauden aikainen kehitys

 DHA:lla on tärkeä rooli sikiön aivojen ja silmien kehityksessä, joten raskaana oleville naisille suositellaan riittävää omega-3-rasvahappojen saantia.

omega 3 kapseleita

Omega terveyshaitat

Liiallinen määrä omega rasvahappoja voi aiheuttaa veren hyytymistä. Lisäksi monet länsimaista ruokavaliota noudattavat ihmiset saavat liikaa erityisesti omega 6 rasvahappoja suhteessa omega 3 rasvahappoihin. 

Moni asiantuntija muistuttaa, että elimistölle on tärkeätä absoluuttisten rasvahappojen määrän sijaan suhteellinen määrä. Sama pätee myös omega 3 ja 6 rasvahappojen suhteen – moni ihminen saa moninkertaisen määrän omega 6 happoja suhteessa omega 3 määrään. Helpoin tapa saavuttaa sopiva määrä omega rasvoja on vähentää omega 6 lähteiden saantia ja lisätä omega 3 rasvahappoja.

Tärkeitä omega sanoja 

Omega-3-rasvahappo

Omega3-rasvahappoja tarvitaan hermoston kehitykseen ja toimintaan sekä näön tarkkuuden ylläpitoon. Ne rauhoittavat myös tulehduksia, ja niistä voi olla apua tulehduksellisten sairauksien kuten reuman hoidossa

Omega-6-rasvahappo

Moni ravitsemusasiantuntija suosittelee syömään omega-6- ja omega-3-rasvahappoja tietyssä suhteessa, sillä se on terveellisintä sydänterveyden kannalta.

Alfalinoleenihappo eli ALA 

Yleisin omega 3 rasvahappo, joka on ihmiselle välttämätön rasvahappo. ALA on pitkäketjuisen omega-3 rasvahappojen esiaste. 

EPA (eikosapentaeenihappo)

Eikosapentaeenihappo eli EPA on omega-3-rasvahappoihin kuuluva monityydyttymätön rasvahappo, jota saadaan lähinnä kalasta. 

DHA (dokosaheksaeenihappo)

DHA (dokosaheksaeenihappo) on tärkeä rasvahappo, jotta kehomme toimii parhaalla mahdollisella tavalla. Eniten DHA:ta on saatavilla rasvaisesta kalasta. 

omega 3:sta sisältävä sashimi

Omega 3 ravintolisä

Jos et saa riittävästi omega 3 rasvahappoja ruokavaliosta, on omega rasvojen hankkiminen ravintolisänä joko kapselina tai kalanmaksaöljynä helppo ja turvallinen tapa varmistaa riittävä omega rasvojen saanti. 

Erityisesti omega rasvahappojen saanti voi olla suositeltua ravintolisänä vegaaneille, jotka eivät saa ruuasta riittävästi tärkeitä omega rasvahappoja. Myös vanhukset ja raskaana olevat voivat tarvita enemmän omega rasvoja. Suosittelemme aina olemaan yhteydessä alan asiantuntijaan ennen uuden ravintolisän käyttöönottoa. Näin varmistat, että ravintolisä soveltuu sinulle ja on turvallista käyttää huomioiden oman elimistösi erikoistarpeet ja nykyisen terveystilanteen. 

Jätä kommentti

Taivalmäki 9, 02200 Espoo
Y-tunnus 16825671

Aloita terveelisempi elämä