Kreatiini

//

Terveyskuningas

Kreatiini toimii solujen energianlähteenä. Se on erityisesti apuna lyhytkestoisen ja korkean intensiteetin fyysisissä suorituksissa. Kreatiinia löytyy lihaksista ja sitä saadaan myös ruokavaliosta. 

Kreatiinia saadaan ravinnosta kalasta ja lihasta, mutta yli 95 prosenttia kehon kreatiinista muodostuu maksassa. Ravinnosta saatava kreatiini ei siis ole välttämätöntä elimistön kreatiinin saannille.

Kreatiini on suosittu lisäravinne lihaskuntoa kasvattavien keskuudessa ja erilaisten voimaa vaativien urheilijoiden lisäravinteena. Sen suosio perustuu kykyyn lisätä lihasten suorituskykyä. 

Kreatiini on yksi eniten tutkittu ravintoaine, jolla on vain vähän sivuvaikutuksia. Voidaankin sanoa, että kreatiini on turvallinen lisäravinne, jolla on todettu olevan useammalla positiivisia terveysvaikutuksia. jota saadaan luonnollisesti erityisesti liha ja kalaruuista. 

Miten kreatiini toimii? 

Kreatiini toimii energian luovuttajana. Se muuntuu elimistössä ns. ATP-energiaksi, jota tarvitaan lyhytkestoisessa ponnistelussa. Näin elimistö saa paremmin energiaa kovempaan treenaamiseen, jolloin myös lihaskunto ja urheilusuoritukset paranevat. 

Kreatiini varastoidaan lihaksiin, jolloin se toimii nopean energian lähteenä lyhytkestoista lihasvoimaa vaativissa tilanteissa.

Mistä saan kreatiinia? 

Liha, erityisesti punainen liha, sekä kala ovat hyviä kreatiinin luonnollisia lähteitä. Kreatiinia voi myös saada ravintolisänä kreatiinimonohydraatin muodossa.

Koska yli 95% kehon kreatiinista muodostuu maksasta, ei sitä ole tarpeen saada ruokavalion avulla. Moni urheilija hankkii kreatiinia ravintolisänä, jolloin kyseessä on ns. kreatiinimonohydraatti.

Kreatiinin hyödyt 

Kreatiini parantaa suorituskykyä urheilusuorituksissa. Keskimäärin se parantaa suorituskykyä seuraavanlaisesti:

  • Lihasvoima paranee noin 8%
  • Suorituskyky paranee noin 14%

Lisäksi kreatiini lisää intervalli harjoituksissa tehdyn työn määrää 5 – 15%. Koska kreatiini mahdollistaa kovemman suorituksen, kasvattaa se samalla lihaksia ja parantaa yleistä kuntoa. 

Alla listattuna tärkeimmät kreatiinin hyödyt: 

  1. Suorituskyvyn lisääntyminen

Kreatiinilisä on osoittanut parantavan lyhytkestoisia suorituksia, erityisesti voimaharjoittelussa ja räjähtävässä liikunnassa.

  1. Lihaskasvu

Suorituskyvyn parantuminen mahdollistaa kovemman treenaamisen, jolloin myös lihaskasvu nopeutuu. Näin kreatiinin avulla moni kasvattaa lihaksia nopeammin. 

  1. Palautuminen

Kreatiini voi auttaa lihasvaurioiden korjaamiseen, jolloin palaudut urheilusuorituksesta nopeammin. Tällöin myös pystyt treenaamaan kovemmin ja lihakset kasvavat nopeammin hyvän palautumisen ansiosta. 

  1. Muut hyödyt 

Lisäksi erilaisista tutkimuksista on saatu viitteitä, että kreatiinilla  voi olla positiivisia terveysvaikutuksia myös aivotoimintaan ja kognitiiviseen suorituskykyyn. 

Koska kreatiinilla on todettu olevan paljon positiivisia vaikutuksia ja vähän tai ei ollenkaan negatiivisia sivuvaikutuksia (suositellun käyttömäärän mukaan annosteltuna), voidaan sitä turvallisesti suositella voimaa ja lihaskuntoa parantaville urheilijoille. 

Kreatiinin käyttö 

Yleisesti suositellaan, että kreatiinia käytettäisiin painosta riippuen 3 – 5 grammaa päivässä. Koska suurin osa ihmisistä sietää kreatiinia hyvin, soveltuu se suurimmalle osalle lisäravinteena. 

Ennen uuden lisäravinteen käyttöönottoa on hyvä keskustella ennen terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. 

Koska kreatiini on yksi tutkituimmista lisäravinteista ja yleisesti erittäin turvallisena pidetty ravinne, voidaan sitä suositella monelle aktiiviselle urheilijalle suorituskyvyn parantamiseksi. 

Kreatiini lisäravinteena

Jätä kommentti

Taivalmäki 9, 02200 Espoo
Y-tunnus 16825671

Aloita terveelisempi elämä